Steven Spielberg: München
Az 1972-ben rendezett müncheni olimpián a Fekete Szeptember nevű palesztin terrorista szervezet izraeli sportolókat ejtett túszul, és ölt meg. Ezzel kezdetét vette a nemzetközi terrorizmus.
Spielberg politikailag igencsak kényes témához nyúlt. Remekül megoldotta. Nem feszegeti általánosságban a közel-keleti problémát, nem csinál agitprop-filmet, hanem azt teszi, amit egy filmrendező egyedül tehet: emberi sorsokon keresztül ábrázol történelmi esemény-sorozatot. A film ott kezdődik, ahol München végződött. A MOSZAD, az izraeli titkosszolgálat vezetői elhatározzák: megbosszulják a sportolók halálát. Létrehoznak egy különítményt, melynek feladata: megbosszulni az olimpián történteket, egyenként megölni azokat a terroristákat, akik részt vettek a merényletben.
Az első kérdés, ami a nézőben felvetődik: jogos-e a bosszú? Spielberg egyértelműen igennel válaszol a kérdésre. A München című filmben a bosszú kvázi a nemzeti önvédelem részeként jelenik meg. A szereplők, a különítmény tagjai, belső parancsra cselekszenek, s bár nem élnek rossz színvalon, szó sem lehet arról, hogy zsoldosoknak tekinthessük őket. Erkölcsileg hivatva érzik magukat arra( méghozzá joggal), hogy véghezvigyék tervüket.
Ez az a korszak, mikor a PFSZ még kizárólag a terror eszközével politizál, gyakran összeszűrve a levet európai terrorista csoportokkal. Arafat még Izrael számára első számú közellenség, az a,erikai titkosszolgálat, a CIA pedig támogatja a MOSZAD-ot, egészen addig, míg amerikai érdekek nem sérülnek. Nyolc városban hajtják végre bosszúhadjáratukat a különítmény tagjai, a nemzetközi terrorizmus tehát nem 2001-ben keletkezett, hanem jóval korábban.
Háború és béke ellentéte igencsak pregnánsan mutatkozik meg a filmben. Európában békére alapozott jóléti társadalom virágzik, míg a közel-keletiek folyton- folyvást háborús feszültségben élnek. Amikor a főszereplő a bárban ücsörög, megfáradva és félve, valami furcsa irigység tükröződik a szemében.
Ezzel rá is térhetünk egy igen fontos filmes szakmai kérdésre: mi ennek a filmnek a műfaja? Történelmi dráma? Semmiképp sem, ahhoz túl militáns, túl sok benne az erőszak. Akciófilm? Szintén nemmel válaszolhatunk, mert nem a merényleteken van a hangsúly, hanem a történelmen és az embereken. Nem illeszthető semmiféle műfaji skatulyába a film, hacsak nem hozunk létre egy új skatulyát: spielbergi film.
A szereplőket hónapokig válogatták, ám a főszereplőhöz, Avnerhez ( Eric Bana) a rendező ragaszkodott. Nem feltétlenül volt jó ötlet. Azt gondolom, ennek a filmnek egyetlen gyenge pontja van, mégpedig Bana alakítása. Nem hiteles, nem tudom őt elképzelni egy különítmény vezetőjeként. A többi alak viszont telitalálat. történetietlennek tartom Golda Meir ábrázolását: Speilberg őt egy introrvertált, a miniszterelnöki szerepre nem igazán felkészült asszonyként mutatja be. Rosszul.
Kisebb hibái ellenére a München ragyogó film, szervesen illeszkedik a spielbergi életműbe, s bár korhatáros (+16), azt gondolom, középiskolás kortól már bárki nézheti.
Kíváncsi vagy, mások mit gondolnak róla? »
Megvan a saját véleményed? »
Hozzászólás
Egy hozzászólás maximum 500 karakter lehet. Még 500 karaktert írhatsz.
Buvolet
2009-02-20 09:47
Az a varázslat, hogy nem egyszrű elbeszélés, hanem valami, annál több! A Schindler mellett a másik edvenc Spielbergem.
edit147
2008-11-07 17:10
Nekem azért tetszik, mert a történelmet egyéni szemszögből nézi. Vannak apróbb botlásai a műnek, de mindennek ellenére: 10 pontból 9.
zaz159
2008-10-22 17:12
A film igen jó. De aki egy kicsit is ismeri a sztorit az tudja, hogy ezt a történetet már egyszer megfilmesítették a 80-as években. Akkor "Gedeon pallosa" néven jelent meg. Érdemes azt is megnézni. Egyébként az utolsó jelenet nagyon eltalált a WTC tornyival.
Légy Te is jó! Ha szívesen írnál cikkeket...
Ha szeretnél Te is Jó cikket írni, küldj e-mailt a kultura@jovagyok.hu e-mail címre