szöveg
Keresés
Kifejezés:
Miben?

Pest és Vác között



Magyarország Európa 11. olyan országa volt, melynek területén gőzüzemű vasút működött. 1846. július 15-én kezdte meg működését a Pest-Vác vasútvonal.

Pest és Vác között
A 19.század, az ipari forradaom kora, a technika óriási fejlődésének korszaka is. Angliától kezdve Franciországon át Németországig, a textilipartól a vasútig. De senki ne gondolja, hogy sétagalopp volt ez a történet. Stephenson első gőzmozdonyát 22 éven át tökéletesítette, mielőtt 1825-ben Stockton és Darlington között megindult volna a "prototípus". A konzervatív közönséget eleinte elijesztették azok az orvosok, akik szerint 15 km/óra sebességnél az emberi szív leállhat. De végül győzött a kíváncsiság. Az újdonság varázsa.

Magyarországon a közvélemény többsége egyetértett abban,hogy vasútra szükség van. Ám a hol,mikor, mennyi kérdésben egyáltalán nem volt egység. Volt, aki személy- míg voltak ( és eleinte ők voltak többségben), akik áruszállításra használták volna az új találmányt. Akadtak, akik a Dunán vezető utat akarták hosszú távon olcsóbbá tenni,míg más elképzelések szerint inkább egy egész Magyarországra kiterjedő hálózatot kellett volna létrehozni, akár észak-dél, akár kelet-nyugat irányban. Még a két nagy reformer, Kossuth és Széchenyi is heves polémiát folytatott a vasútról. A reformországgyűlések viszont szépen tették a dolgukat. 1836-ban önálló vasúti törvényt fogadtak el.

Ám ez újabb problémákat vetett fel. Például: kell-e fizetni a nemesembernek? Utazhat-e a vonaton jobbágy? Az állam vagy magánbirtokos fogja üzemeltetni a vasutat? Szóval, voltak kérdések és voltak negatív tapasztalatok. 1827-ben Pest és Kőbánya között libegővasút kezdte meg működését, ez 1828-ra csődbe jutott. A Pozsonyt Nagyszombattal összekötő lóvasút sem tartozott a kifejezetten nyereséges vállalkozások közé. Látták tehát a kor politikusai: ide bizony tőke kell!

Ullmann Móricnak és Sina Györgynek volt tőkéje. Sina a Bécs felé tartó áruszállításon akart könnyíteni, Ullmann koncepciójában egy, az egész országot átszelő vasúthálózat szerepelt, melyet lépésről- lépésre kívánt kialakítani.

Így indult el 1846.július 15-én Pest és Vác között az első magyar vasút. Belgiumból hozattak mozdonyt. A csúcssebesség 28km/óra volt. A kocsikban még nem volt fűtés ( minek az nyáron?). De ez a vonat a mienk volt. Magyarországé.

Kíváncsi vagy, mások mit gondolnak róla? »
Megvan a saját véleményed? »
Hozzászólás
Egy hozzászólás maximum 500 karakter lehet. Még 500 karaktert írhatsz.
Szólj hozzá Te először!
Jó vagy sem? - Felhasználói értékelés
100%
Pozitív
0%
Semleges
0%
Negatív
Ismered, vagy már hallottál róla? Szavazz!
Ahhoz, hogy szavazhass, kérjük lépj be, vagy regisztrálj!
Légy Te is jó! Ha szívesen írnál cikkeket...
Ha szeretnél Te is Jó cikket írni, küldj e-mailt a kultura@jovagyok.hu e-mail címre
Bejelentkezés felhasználóknak
Felhasználónév:
Jelszó:
Bejelentkezés vállalkozóknak

  Hamarosan...
hirdetés
© Copyright 2008. Jovagyok.hu